onsdag 19. desember 2012

19. desember - Flight cancelled

Dagen startet tidlig med frokost før vi tok en taxi til flyplassen. Der fikk vi vite at flyet vårt til Goa hadde blitt kansellert. Mens Y snakket med flyselskapet og ringte nødvendige telefoner satt vi i avgangshallen og ventet. Litt nedtur siden vi gledet oss til å være på stranden i goa og roe ned med å være en uke på samme sted. Vi har fått nye flybilletter til Goa om to dager, og hotellrom på den plassen vi har bodd her i Jaipur. Bra hotell!
Vi tok taxi tilbake til hotellet med bagasjen og spiste lunch. Etterpå tok vi en tuktuk til Hawa Mahal.
Bygningen er 5 etasjer høy og et rom bredt. Huset ligger i "the pink city". I denne bydelen er alle husene malt rosa.
Bygningen var full av fine dører, prtaler og ganger som var fine å ta bilder i.
 Vi gikk innom Jantar Mantarfor å se på de store solurene i byen. Etterpå gikk vi for å handle i hovedgaten... men vi rotet oss litt bort i gatene. Det var bare kjekt. Vi fikk sett mange apekatter, hellige kuer, ekkorn, høner og andre dyr i gatene. På ene fortauet satt en mann med en slange.
Han spilte og slangen steg opp fra kurven. Slangetemmeren lurte på om jentene ville klappe den... de var litt skeptisk til det, men syntes det var kjekt å se på. Litt borti gaten traff lillesnupp Ali Baba. Han laget album til henne fra elefantridingen dagen før. Herlig gjensyn :)

Vi fant handlegaten etter mye gåring gjennom "ekte indiske gater" Herlig å gå i gater hvor de drev med håndverk, barna lekte i gatene og det var preget av deres dagligliv og ikke de typiske turistgatene med suvenirbutikker. Vi hadde ikke med kart eller reiseguideboken så vi ante ikke helt hvor vi var.
Marie kjenner fort det kribler i kreativiteten når vi går forbi ulike håndverksverksted. Underveis i gatetuslingen besøkte vi en treskjærer som skar ut blokkstempler til tekstiltrykk. Spennende å se... og så ble det noen flere blokkstempler med hjem :)
Etter mange timer i solen reiste vi tilbake til hotellet. Godt å ha tidlig kveld etter en lang dag.
I morgen blir det en ny dag i Jaipur.

1. Kjære Mariann og resten av gjengen,så kjekt å få vera med på turen via den fine bloggen. Ser ut som de har det fantastisk. God tur vidare,klem frå alle på Håvardstun.

2. Marie må visst ha en ekstra sekk hjem med alle de stemplene hun har kjøpt? ;) Det er så kjekt å følge dere :) Høres så spennende ut. Og så mange inntrykk og opplevelser. Håper dere får reise til Goa i morgen ;) Lykke til :)