søndag 21. desember 2008

tusling i Gulshan

Jeg får starte med å fortelle en liten episode fra i går kveld. Like etter jeg postet innlegg på bloggen her gikk jeg for å legge meg. Jeg tuslet på badet og begynte å pusse tennene..... BLÆRK, spytt og hark.... plutselig skjønte jeg hva jeg hadde gjort. Jeg hadde hatt shampoo på tannbørsten istedenfor tannkrem.... *knis* virkelig på tide å legge seg med andre ord!!!

I dag hadde vi noen veldig trøtte snupper som gjerne ville sove lenge istedenfor å stå opp og spise frokost. L ville bare være på rommet og slappe av så Y og L hadde en rolig formiddag med skolelekser og askepott på ipod. Jeg, mormor og minstesnuppa reiste med rickshaw på shopping. Vi kjøpte nye banglakjoler til snuppene med masse masse paljetter og perler på. Veldig glorete og jentene elsket de *knis* Jeg fant noen kuuule moulds (noen former til å støpe ting i) og sjablonger til trykking på stoffer. Det er så masse spennende å kjøpe og masse spennende å se!! A var ganske så fasinert av en liten dyrebutikk på sykkel. Mange mange bur var sveiset fast til en trehjulssykkel. Det var mange fine fugler inni og en kanin. Etter en liten stund reiste vi hjem. Vi sa hadet til mormor og plukket med oss Y og L og gikk for å spise Môvenpick-is. MMmmmmm de hadde min favorittis. Etter den deilige isen gikk vi masse og kikket på livet i gatene uten mål og mening, bare surret rundt. Da vi gikk lags elvebredden så slummen på andre siden. En jente padlet rundt på en hjemmelaget flåte og samlet tomflaser som fløt i vannet. L lurte på hvorfor hun måtte padle rundt å samle flasker. Ikke lett å gi gode svar alltid, men vi prøver så godt vi kan. Jeg håper vi kan si noe riktig.bra ledningssystem?Y og L gikk for å kjøpe snopings i Gulshan mens A og M tok en rickshaw tilbake til gjestehuset. Da vi kom til gjestehuset oppdaget vi at Y hadde nøkkel til rommet vårt.... og Y oppdaget at M hadde pengene. Vi har fått låne ett eget rom med internettilkobling så vi kan bruke internett så mye vi vil så lenge vi er i hovedstaden. Heldigvis hadde vi ikke låst dette før vi gikk og der var do. Etter en tissepause tok vi rickshaw til Gulshan for å kjøpe snopings vi også. Da vi kom til Gulshan i rickshaw var plutselig Y og L på samme sted. Så da ble det snopingsshopping på alle fire. L fant en sommerfugl hun har lyst til å vise dere.Derfra gikk vi for å spise middag og videre rickshaw hjem igjen... Mog L tok rickshaw først og Y og A kom i rickshaw etter. Da y og L kom frem og ikke vi var der stusset Y litt.... meeeen disse wallaene vet ikke alltid veien + ganske mye trafikkJAM så tok det sin tid.... og nå har det kommet noen nye enveiskjørte broer og jeg fikk ikke med meg før det var for sent at han kjørte forbi inkjørselen til Banani... wallaen ville helst jeg skulle bestikke politiet så vi kunne kjøre mot kjøreretningen... men jeg guidet han heller gjennom gatene hjem for jeg skjønte jo skiltene og visste hvor vi skulle... L syntes ikke det var noe spesielt stas å ta rickshaw. Setene er bratte og når beina ikke rekker ned for å holde i mot skjønner jeg det er skummelt å hele tiden ha følelsen av å dette ned. Det var ganske fasinerende å stå midt inne i trafikk'jam og ha biler, motorsykler, sykler, gående og rickshawer i ett virrvarr rundt oss... og ikke alle var samme vei.... skikkelig kaos, fløyting og roping. Nå når vi bare er her på ferie kan vi bare lene oss tilbake i rickshawen og se på kaoset... men jeg kan skjønne folk blir litt småstresset av slik trafikk når de må leve i det i det daglige. Jeg er glad jeg slipper å kjøre her selv!!
Da vi var tilbake måtte vi prøve banglakjolene: Er de ikke søte små banglaprinsesser?Snuppene er lagt og nå er det kveld igjen. I morgen reiser vi til Bramanbazar når broremann har kommet med flyet. Flyet hans er 8 timer forsinket så han får en lang tur. Det er disig i Dhaka og tåkete om morningene så da er det vanskelig å lande. Dagene i Bramanbazar vet jeg ikke helt hvor mye jeg får oppdatert bloggen, men på hotellet vi skal bo på i Sylhet like over jul vet jeg det er internett på hotellet. Om vi ikke får oppdatert noe før etter jul vil jeg gjerne nytte anledningen til å ønske dere alle en riktig så god jul!!

1. Oi, oi, oi... jeg som trodde dere ville ha det alt for travelt til å skrive blogg! For noen fantastiske bilder og historier, det virker som at dere har det flott der nede - og det er dere vel unnt! Håper dere får internett gjennom hele reisen!

Klem fra Maren

2. Kjære gode venner, store og små-vi i regntunge og forblåste Bergen ønsker dere en velsignet julefeiring. Kjempespennende å få være litt med på reisen deres. Og jentene er nydelige banglaprinsesser:) Klem fra Anette, Øystein og Lars

3. Det høres ut som alle koser seg, både store og små :)
    Så masse flotte opplevelser og inntrykk.
    Jeg ønsker dere alle en riktig god jul, kos dere masse også gleder jeg meg til å høre fra dere igjen.
    Hils til L og A, og si at de er noen nydelige banglaprinsesser, digget de flotte klærene de har fått :)
    Stor juleklem til dere alle *smask*

4. Kjempeartig å følge dere på reisen :o) Også så spennende dette må være for L og A. Kontrastene er jo ganske store til turen deres på Vikafjellet.

Nydelige banglajenter du har Marie, de er jo så flotte i de nye klærene sine.

Om dere ikke har nett tilgang før etter jul, vil jeg ønske der en riktig god og fredelig jul. *klem*

5. Nydelige banglaprinsesser!! God jul til dere også!!
    I morgen skal vi kikke innom både mor og barn ;) KLEM

6. Hei kjære dere..
    Så kjekt å lese! utrulig sjarmerende historier og nydelige jenter i nye kjoler. Må dere ha en god julefeiring sammen med hele gjengen. Hils masse til jentene fra meg.

Klem fra elisabeth

7. Halla, og god jul! Nå kan vi bare angre på at vi ikke fikk slengt oss med til bangla... fikk med gamlefolket til Dubai og Oman i stedet. Hils gjengen og spis litt god mat og ta en cha for meg! Kos dere i Brahman og Sylhet!
    Trygve

8. Spennende å kikke innom her :) Ønsker dere en riktig god jul og vi gleder oss til å høre mer fra den store reisen. Klem, Eli og co

9. Haha.. Men no har du hvertfall erfart at shampo ikke smaker godt.. :)
    De e så skjønne de to små tuppelurene.. :)