lørdag 10. januar 2009

De siste dagene i Dhaka - og turen hjem

onsdag 7 januar
Vi reiste ned til NewMArked for å shoppe litt. M fikk kjøpt litt stoffer :)
Vi var invitert hjem til dierektøren til Viator på lunch så det ble ikke lange shoppeturen, men vi utnyttet den så godt vi kunne. Vi tok baby opp til Kristoffers hus. Han fortalte endel om Viator sine visjoner og hans visjoner i tiden etter morfar ga seg som direktør og fremtiden. Veldig spennende å snakke med ham. Og så fikk vi nydelig mat. MMMm fantastisk!! Folket i dette landet vet å lage fantastisk mat!! torsdag 8 januar
Vi reiste nordover fra Dhaka mot en hindulandsby. Etter ca en times kjøring og mye spennende å se langs veien kom vi frem. Vi kjørte forbi hindutempler og husene var pyntet med hindumotiver. Det var ikke vanskelig å se at vi var kommet til ett sted som var preget av en annen religion enn majoriteten av Bangladesh som er muslimer. Morfar har vært her før med en reisegruppe og hadde kontakt med en guide og messingprodusent. Vi ble guidet rundt i lokalet av en hyggelig dame som viste oss hvordan de lagde messingfigurer. Først laget de figurene i voks, deretter kledde de figuren med leire for å lage en form. I brenningsprosessen ble voksen byttet ut med messing. De laget vakre og detaljerte figurer.

Etter omvisningen havnet vi i butikken hvor vi handlet noen fine messingting :)
På turen tilbake til Dhaka stoppet vi ved Savar. Dette stedet husker M fra hun var liten og var på skoletur dit. Inni Savarmonumentet er det ganger og M husker hvor moro det var å løpe rundt og rundt inni monumentet. Snuppene syntes det var kjekt å få løpt litt :)

inni Savar
...så begynte vi å få det travelt....
Vi var invitert i ett banglabryllup på ettermiddagen. Vi kjørte til gestehuset, skiftet klær og kjørte avgårde. De ventet bare på oss så de kunne starte seremonien.
Alle mennene fra brudgomens side gikk med like blå drakter. Y og morfar fikk også slike skjorter på. De ble riktig så staselige :) Først startet vi i brudgomens hus. Et slags korps gikk først i prosisjonen fra brudgomens hus til brudens hus. De spilte så vanvittig høyt og det ble ikke mindre lyd av at alle husene er laget av mur og gjenga lyden godt.

Da vi kom til brudens hus var vi mange og alle skulle ta heis opp. Seremonien ble holdt på taket. I siste trappen opp ga bruepikene oss pynt, blomster, snacks og gave.
Her kommer brudepikene med bruden. Bruden er gjemt inne mellom alle brudepikene.
Bruden ble pyntet med blomster foran alle gjestene.
Først ga alle fra brudens familie sin blessing ved å gi bruden noe snacks og henna i ansiktet. På brudgomens side var vi de første til å gi blessing slik at vi etterhvert kunne komme oss hjem for å pakke og legge oss. Bryllupet skulle fortsette til langt utover kvelden og de påfølgende to dagene. Virkelig spennende å få ta del i en del av bryllupet.

så var det å finne sengene og sove siste natt inne i myggnettingen.fredag 9 januar og tid for å reise hjem
Vi sto opp halv fem og var avgårde klokken 5. Det ble en tidlig morning og vi skulle gjerne sovet noen timer til.... Vi fikk oss litt frokost på flyplassen i Sheraton-restauranten der. På flyet fikk vi tepper og puter og det var godt å synke ned i gode flyseter. L ble ganske så statisk på håret av disse fleeceteppene *knis* Før vi lettet fikk vi sikkerhetsgjennomgangen på videoskjermen i seteryggen forran oss. A sa plutselig: "Lydia; du har ikke lov til å røyke på dette flyet Lydia!!" Som om det hadde vært noe alternativ å vurdere for vår 7år gamle snuppe :) Vi fløy fra Dhaka til Abu Dhabi og fra AbuDhabi til London. Flyturen gikk veldig bra :) Flinke snupper å ha med på tur!! Da vi kom til London ble det straks litt mer stress... Vi måtte sjekke ut bagasjen i London Heathrow for å sjekke den inn på London Gatwick. Vi hadde planlagt å ta flybussen mellom flyplassene, men kaset oss i to taxier da vi så at vi hadde liten tid etter at vår bagasje var de siste koffertene som ble lagt på bagasjebåndet. Det hadde skjedd en ulykke på veien så det var laaaange køer. I taxien skjønte vi at vi aldri kom til å rekke innskjekkingen før den stengte. Begge taxiene ankom Gatwick samtidig. Vi fikk betalt og hastet avgårde 6 personer, 6 kofferter og 6 håndbagasjer mot en skranke som var stengt. Vi var der ca 40 minutter før flyet skulle lette. Innsjekkingen var stengt og vi ble sendt til en sas-skranke for å få nye flybilletter til søndag. Da vi hadde fått all bagasjen bort til skranken ropte de på oss fra innsjekkingen at flyet åpnet innsjekkinen for oss. Vi fikk sjekket inn bagasjen og hastet avgåde for å rekke flyet. I sikkerhetssjekken ble M stoppet. En uuuuutrolig treg engelsk mann skulle se på alle dippeduttene i vesken. Han så ikke etter noe spes, bare rutinesjekk... han tok opp en og en ting av veske og snudde og vendte på tingene for å se hva det var.... så var det å løpe avgårde så fort L klarte å løpe, uten å miste buksen (belte hadde vært greit å huske på..). Da vi nærmet oss gaten så vi at vårt sto merket med rødt. Først sto det GateClosed og deretter delayed. Vi kom med!!! :) HURRA!!

M nyttet tiden på flyet til å hekle jakke og strikke sjerf til L's bamse. På vei ut til bangla var det Elisabethbamsen som fikk seg noen nye strikkeplagg.

Bagasjen kom ikke med på samme fly som oss, men vi håper den kommer i dag.

Vi kom oss hjem til sengen vår, 24 timer etter oppstarten i Dhaka!

Takk for at dere ville følge oss på turen :)

Vi skal se om vi får lagt ut noen videosnutter etterhvert.

1. Tusen takk for en spennende reise sammen med dere. Jeg må bare si at det har vært fantastisk å følge dere og få ta del i deres fantastiske opplevelser.
    Godt at det ordnet seg for dere med flyet hjem igjen og jeg gleder meg virkelig til å treffes igjen. Savnet dere kjempe masse.
    Stor klem fra meg og mine :)

2. Sier som Vibeche; SÅ fantastisk å få følge dere på denne turen - tusen takk for det! Må virkelig ha vært en opplevelse for både store og små. Gleder meg til å høre enda mer sener. Kos dere hjemme nå :) Stor klem, E

3. Tusen takk for at dere har delt denne spennende turen og en fremmed og ny kultur med oss. Har vært kjempespennende og interessant å følge med.
    Velkommen hjem til våte, kalde og stormfulle Bergen.

klem

4. Hjertelig velkomne hjem!!!!
    Og tusen takk for at jeg fikk bli med på denne turen! Fantastiske rapporter!!!

Kos dere!!

Jeg har vært på treff i dag og bare innom for å oppdatere meg på hva som har skjedd i dag ;)

KLEM

5. Hei. Må bare få si som de andre; det har vært så spennende å følge dere på turen. Du er en kjempegod forteller, har virkelig storkost meg. Kjekt at dere nå er hjemme igjen;) Men nå må dere sikkert være trøtte etter den lange reisen, da er det kjekt dere har søndagen til å slappe av på før dere er tilbake til normalen på mandag. Takk for at du delte reisen din med meg;) Gleder meg til vi treffes. Klem

6. Hei! Fant bloggen deres via Shamla på facebook. Kjempekos og mimring å lese gjennom alt :) Jeg har også storkost meg i gangen i Savar da jeg var liten.