tirsdag 6. januar 2009

menyen....
onkel O aa Coxs baar

A har en trasig dag...
30. desember - Ikke start dagen uten mat i magenVi reiste fra Brahman til Chittagong, en reise som tok 9 timer. Chittagong er den nest største byen i Bangladesh, så nå har vi reist fra rismarker og landsbyliv til tett trafikk og storbystøy.Reisen startet 06.45, uten at noen hadde fått seg frokost. Tanken var å stoppe etter en stund for å spise frokost langs veien, men etter 30 minutter i bilen kastet A opp. Hun pleier aldri å bli bilsyk, så dette var ikke helt normalt. Vi stoppet i en bazar og kjøpte te. A fikk noen kjeks og vann. Ikke lenge etter var vi på veien igjen, men det tok ikke lang tid før A på nytt ble dårli. Vi fikk oss etter hvert både frokost og middag, men A ble ikke helt bra. Selv etter at vi hadde kommet fram til Meridian Hotel i Chittagong var hun dårlig i magen. A og pappa Y ble på rommet hele ettermiddagen og kvelden, mens resten av gjengen gikk ut for å shoppe og spise middag.

Cox's bazar

Gravlunden i Comilla

31. desember (gratulerer med dagen Vibeche!)Cox's Bazar, og verdens lengste sandstrand!Turen ned til Cox's Bazar gikk greit, men vi var likevel litt trøtte og slitne etter lite søvn de siste dagene og mye bilkjøring. Da vi ankom hotellet fikk vi turens nedtur. Siden humøret ikke var på topp i utgangspunktet ble det ikke bedre av ett vanvittig skittent og lite trivelig hotelrom. Jeg har ikke vært ute for ett så skitent bad før... så da var det godt å ha litt JIF skurekrem og JIF engangsvaskekluter tilgjengelig. Simsalabim og badet ikke bare så reinere ut, men luktet også reint. (har aldri før opplevd å komme til toaletsete med størknet blod på kanten....ÆSJ!!!!) Men utsikten var det ikke noe å si på. Vi hadde utsikt rett mot stranden og havet. Vi kunne se solen gå ned i havet. Vakkert!! Vi tok en tur på stranden og havnet midt i en klynge med folk som absolutt skulle ta på snuppene og ta bilde av dem. M hadde ikke så lang tolmodighet denne dagen... og prøvde å skåne snuppene så mye som mulig fra oppstilt bildetaking av dem sammen med fremmede familier. Etter solnedgang fant vi ut vi skulle spise litt. Utrolig morsom opplevelse. OY OY OY for ett herlig restaurantbesøk. Menyen var skrevet på bangla og det fantes ingen engelsk oversetting så vi tenkte vi kunne spørre kelneren ut muntlig på hva de hadde å tilby. Etter mye frem og tilbake bestilte vi alle det samme for å gjøre det enkelt for kelneren. Han skjønte ikke mamma og pappa sin bangla og skjønte svært lite engelsk. Det ble heller noe morsom kommunikasjon av det hele. Da de kom med tallerkene lurte vi på hva i all verden vi hadde bestilt for to av oss fikk store middagstallerker, to fikk frokosttallerker og resten fikk små sidetallerker... det var mange små og rare ting ved dette besøket, men maten var god. Mormor bemerket for oss at hun aldri har spist ris og carry på så liten tallerk før *knis* Vi fikk ihvertfall en humoristisk avslutning på dagen og konkluderte at Cox's Basar ikke var klar for storinnrykk av internasjonale turister.Onkel O og Y hadde en fin tur ut på kvelden. De havnet på en konsert :)
1. januar Mat+Søvn =bedre huømr og bedre utgangspunkt for en god dag :) Godt nytt år alle sammen :)Etter frokost i hotellets restaurant (og med samme kelner som kvelden før *knis*) tuslet vi ned på stranden. Vi leide strandstoler og koste oss hele formiddagen. Ikke helt det samme som på standferie på GranCanaria... Her gikk vi fullt påkledt på stranden. Det var store bølger og masse liv på stranden. Snuppene hadde det helt supert!! Vaktene passet på så innpåslitne folk ikke ble stående å glo eller å mase. Etter noen timer på stranden så vi noen andre bleikinger som oss... og da måtte vi jo kikke litt ..og jammen var det ikke kjentfolk fra Bergen. Verden er ikke stor! Vi ble sittende og snakke sammen en stund på stranden. Veldig koselig!!! Etter en lang dag i solen var mange av oss blitt en smule solbrent. Snuppene fikk skylt av salt og sand i badekaret på rommet og vi hadde noen rolige timer på hotellrommet før vi tuslet ut for å spise kvelds. Vi fant en koselig uterestaurant med ett nåkså vinglete bord. Amalie sovnet før maten kom på bordet og sov lenge på mammas fang og etterhvert arm. Halveis tilbake til hotellet våknet hun og da var hun absolutt ikke klar for å legge seg like etterpå.. så bamsene ble godt organisert i sengen denne kvelden...